Recent is er een nieuwe stagiaire bij patiëntervaringsverhalen gestart: Kyra Mulders. Zij schrijft haar afstudeeronderzoek voor de bachelor Gezondheidswetenschappen over patiëntervaringsverhalen. Haar onderzoek richt zich op de ervaren toegankelijkheid van het hoger onderwijs door studenten met een fysieke functiebeperking in Nederland.
Haar interesse in dit onderwerp is ontstaan omdat de 23-jarige studente zelf een bindweefselstoornis heeft, waardoor ze ambulant rolstoel gebruiker is. Dit weerhoudt haar echter niet van studeren! Want naast haar opleiding bij de Erasmus School of Health Policy & Management studeert ze ook Filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens haar studieperiode heeft Kyra door haar functiebeperking problemen ervaren met de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Daarom zet ze zichzelf altijd graag in voor andere studenten met een functiebeperking door in gesprek te gaan met de universiteit over het onderwerp. Zo is ze eerder al geïnterviewd door het Erasmus Magazine over haar eigen ervaringen binnen het onderwijs (zie hier en hier). Toen de mogelijkheid bestond om onderzoek te doen naar de ervaringen van andere studenten met een functiebeperking binnen het hoger onderwijs, greep ze die kans graag aan om ook op deze manier bij te dragen aan het bevorderen van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs!
Haar onderzoek richt zich op de ervaringen op het gebied van voorzieningen geregeld door de onderwijsinstelling voor studenten met een fysieke functiebeperking, het sociale aspect van studeren met een fysieke functiebeperking en de gewenste verbeteringen van de toegankelijkheid binnen het hoger onderwijs door studenten met een fysieke functiebeperking. Een onderzoek op basis van patiëntervaringsverhalen is nog niet eerder uitgevoerd over de ervaringen van studenten met een fysieke functiebeperking in Nederland. Daarnaast zal ze onderzoeken wat deze studenten juridisch gezien kunnen verwachten van hun onderwijsinstellingen.
Kyra: “Gezamenlijk zullen deze punten hopelijke leiden tot adviezen over de toegankelijkheid voor studenten met een fysieke functiebeperking voor het hoger onderwijs in Nederland”
De scriptie zal worden toegevoegd aan de collectie, naar verwachting zal dit eind juli zijn.