Dinsdag 21 februari vond het symposium ‘Ervaringskennis in het onderwijs’, georganiseerd door Hogeschool Rotterdam en ESHPM, plaats. Ervaringskennis van patiënten en naasten onderdeel maken van het onderwijs kan toekomstige professionals, managers en beleidsmedewerkers in de zorg sensitiever maken voor wat er voor patiënten toe doet en hen helpen te reflecteren op hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld professionele ideeën over kwaliteit van zorg of dominante beleidsdiscoursen. Er werden inspirerende voorbeelden gepresenteerd door ervaringsdeskundigen van STERKplaats Rotterdam, onderzoekers en docenten van Hogeschool Rotterdam, UMC Utrecht, De Haagse Hogeschool, Tranzo (Tilburg University) en Stichting Mens Achter de Patiënt. Vanuit ESHPM deelde Hester van de Bovenkamp ervaringen over het gebruik van de collectie ervaringsverhalen in het onderwijs. Deze verhalen worden onder andere ingezet door scriptie studenten er onderzoek mee te laten doen. Studenten leren daarmee door een andere bril naar de zorg kijken, zowel inhoudelijk als methodologisch. In de woorden van een van hen:
Door het onderzoeksproces van deze scriptie realiseer ik me hoe belangrijk en waardevol persoonlijke verhalen zijn. Verhalen analyseren had ik nog nooit gedaan; ik had altijd onderzoek gedaan met cijfers en statistieken, maar de rijke informatie in deze boeken gaat zoveel dieper dan getallen. Als onderzoeker voel ik me vereerd om de persoonlijke verhalen te mogen lezen – en tegelijkertijd ook verantwoordelijk om de informatie zo goed mogelijk te gebruiken, uit respect voor de schrijvers. In mijn scriptie lag de focus op doodgaan in verpleeghuiszorg. Dit was eerst een ver-van-mijn-bedshow, maar door het lezen van de verhalen ben ik meer bewust geworden van de (soms schrijnende) realiteit. Hoe zou ik zelf willen doodgaan?” Jarinne de Jong