Tijd voor een heroriëntatie op het meten van patiëntervaringen

Onlangs verscheen het rapport Het meten van patiëntervaringen in de medisch specialistische zorg: tijd voor een heroriëntatieals onderdeel van de transparantiemonitor van het NIVEL. Het doel van het rapport was om te onderzoeken wat het meten van patiëntervaringen in ziekenhuizen bijdraagt aan het realiseren van de best passende zorg binnen de medisch specialistische zorg. Het rapport laat zien dat deze bijdrage in de huidige praktijk zeer beperkt is. Zoals de titel van het rapport al suggereert, roept dat bij de auteurs de vraag op of onderzoek naar de ervaringen van patiënten in de toekomst niet anders moet. Het rapport eindigt daarmee met een vraagteken. De conclusies zijn echter zodanig dat dit vraagteken wel weggelaten had kunnen worden. Binnen dit artikel draagt Hester van de Bovenkamp bij aan het debat over deze heroriëntatie met een pleidooi voor meer kwalitatief onderzoek.

Lees hier het artikel.

 

Auteur Hester van de Bovenkamp
Jaar 2022
Publicatie type Nieuwsbrief Publicatie

Contact

Heb jezelf een ervaringsverhaal dat je met ons wilt delen? Mis je een bepaald verhaal of heb je juist een goede tip? Misschien klopt er iets niet op deze pagina?

We stellen feedback van onze bezoekers erg op prijs om samen deze website te laten groeien en uit te bouwen.

Alvast bedankt voor je reactie!