Van patient tot klant

Flaptekst: Hans Berkhout was twee keer het slachtoffer van een medische misser en alleen het feit dat hij met klem op een second opinion heeft aangedrongen, voorkwam dat hij de rest van zijn leven in een rolstoel had moeten doorbrengen. In Van patiënt tot klant gebruikt hij zijn persoonlijke ziektegeschiedenis als kapstok voor zijn stevige kritiek op de medische wereld als systeem. Berkhout maakt heel duidelijk dat deze medische wereld bezig is haar doel: het dienen van de patiënt, voorbij te schieten. Ziekenhuizen zijn vaak meer bezig met onderlinge concurrentie dan met patiëntenzorg. Medische fouten worden verdoezeld. De meeste specialisten zien geen mensen maar patiënten, die ze met technische middelen als technische problemen behandelen. De goede artsen die hij op zijn weg heeft ontmoet, functioneren volgens hem niet dank zij, maar ondanks het systeem. Om deze stellingen te onderbouwen heeft hij zorgvuldige research-werk verricht. Volgens Hans Berkhout is het de hoogste tijd dat de medische wereld haar werkelijke verantwoordelijkheid weer inziet en zich &ndash in plaats van neerbuigend tegenover de patiënt – dienstbaar opstelt ten opzichte van de klant.

Lees meer…

 

Aandoening Medische fouten
Thema Bejegening Deskundigheid Systeemdwang
Perspectief Patiënt
Auteur Hans Berkhout
Uitgever Uitgeverij de Toorts
Jaar 1991
OCLC 65683230 (link naar de bibliotheek)
Publicatie type Boek

Contact

Heb jezelf een ervaringsverhaal dat je met ons wilt delen? Mis je een bepaald verhaal of heb je juist een goede tip? Misschien klopt er iets niet op deze pagina?

We stellen feedback van onze bezoekers erg op prijs om samen deze website te laten groeien en uit te bouwen.

Alvast bedankt voor je reactie!